ideeen knutselen met ouderen

  • wilma

    Ik werk al 4 jaar met ouderen tussen de 70 en 80 jaar en wij doen bloemschikken ,een klein dienblad mozaieken of een fruitschaal,kettingen en armbanden maken van mooie kralen,borstbeelden maken van powertex,schilderen op doek met een doekje zonderkwast dit kan iedereen en geweldige stukken komen hier uit.

  • wilma

    3 kunststofballen in verschillende maten

    doorzichtige plaksel

    mooie servetten b.v rozen

    tube verf licht beige

    1 fles craqele

    verfborstel

    glitter

    fohn dit is verkrijgbaar in een hobbywinkel

    de servetten uitknippen langs de roos, 6stuks.

    dan de velletjes er afhalen tot dat je er eentje over hebt,voorzichtig het is scheurbaar.

    doe de plaksel aanbrengen op de binnen kant van de ballen en nu een heel klein beetje glitter op de plaksel strooien.

    doe nu 1 servet in een helft van de bal met de goede zijde naar beneden en doe dit met een droge kwast voorzichtig gladstrijken

    doe dit ook in de andere ballen. Fohn de ballen droog 1min dan verf op een bordje doen en ook weer aan de binnenkant van de ballen strijken ,niet te dik.dit ook weer droog fohnen 2min. en dan craqele op een bordje doen en met een kwast over de verf in een richting in de ballen strijken ook over de servet denk er aan in een richting en dan begint de verf te splijten .

    laat dit nu een tijdje drogen en niet fohnen doe de ballen n elkaar zetten en maak er een mooi lintje aan en hang ze voor de raam.

  • wilma

    schilderij

    brede kwast dunne penceel en een mes

    oude doekjes van t-shirt stof

    modeleringspasta amsterdam kopen in hobby winkel

    3 soorten tubes verf mag zelf kiezen

    water en borden voor de verf op te doen

    voorwerken; pasta op het doek aanbrengen met een mes dit moet je besmeren net als boter op een boterham mag ruw zijn dus niet glad strijken.als dit klaar ga je met je mes een mensen figuur er in maken, een rondje is het hoofd en dan een lang lijf dit een omgedraaide lange U hier doe je er 3 van maken naast ellkaar .laat dit een week drogen.

    nu het doek droog is kun je met de mensen schilderen,je pak een kwast en ga met de licht bruine kleur over het hele doek ook de zijkanten niet vergeten niet te dik verven ,als dit klaar is pak je een doekje maak je nat en wring het uit hier mee ga je over het doek vegen tot de verf helemaal verdeeld is over het doek en in de groeven is blijven hangen ook de zijkanten, ja je veegt eigelijk de verf er een beetje er van af .nu zie je dat er figuren op je doek staan en die ga je nu uitwerken met verf en doekje met donkere kleuren die je zelf mooi vind dus de mensen figuren ga je naar buiten brengen door de contoeren te verven met doek en niet met een kwast want met doek heb je veel meer gevoel en als je klaar bent zet je met een penceel je naam er onder.

  • elly raijmakers

    hallo

    wie heeft er leuke ideen voor pasen om iets te maken met bejaarden

    het washandje met kuikens erin hebben we al gedaan

    bvd elly raijmakers

  • Ebbe

    Hallo,

    Ik ben ook op zoek naar knutselideeen of spellen om te doen op een dagopvang voor ouderen 55+

    Ik heb zelf ook al wel het een en ander op de pc staan, wat ik eventueel zou kunnen uitwisselen,

    je mag me gerust mailen ebbe@hetnet.nl

  • lea

    hallo iedereen,,

    ik wil graag met pinxteren iets knutselen

    De ouderen zijn slecht te motiveren, maar ze zijn nog wel goed mobiel.

    hopelijk hebben jullie tips en leuke ideeen.

    ik ben 18 jaar en zelf al niet helemaal creatief duss graag wat simpels ;)

  • Sofie

    Hallo,

    Ik moet voor stage 2 activiteiten doen met bejaarden..

    En ik zocht iets leuks om te doen, wat niet zo moeilijk is.

    En niet veel materiaal en tijd voor nodig is.

    Groetjes..

  • Laura

    haa Sofie,

    ik zit met hetzelfde probleem.

    alleen heb ik nog maar 1 activiteit nodig…

    voor decoratie heb ik al iets, 1 zlw activiteit heb ik al, en 1 animatie activiteit heb ik al…..

    ik was aant denken iets rond de zomer??

    iets leuks versieren ofzo??

    mijn activiteiten lopen stroever als de andere stages..

    ik kom er neit meer opgang..

    jij wel?

    groetjes Laura

  • lien

    hey

    ik ben stagiaire in een rusthuis en moet een activiteit doen rond de mariamaand.

    wie kan mij helpen?

    ps: een heel leuk knutsel ideetje is 3D kaartjes maken.

    het is een heel mooi resultaat, en echt niet moeilijk voor de bewoners.

    alvast bedankt

  • jentem

    er is zoveel mogelijk….

    collages maken rondom een siezoen, of met wasco op een sterk wit vel bijvoorbeeld bloemen laten tekenen, en dan met ecoline er over heen.. krijg je een heel mooi effect en de kleuren kan je aanpassen naar gelang het seizoen….

    of op a3 een grote ‘verjaardagskalender’ maken van de deelnemende bewoners…

    etc etc etc