ideeen knutselen met ouderen

  • lut

    hallo,

    ben op zoek naar ideëen om te knutselen met bejaarden. De bedoeling is dat we de knutselwerkjes dan verkopen op onze kerstmarkt in het rob-rvt. Deze werkjes maken we samen met de vrijwilligers en de bejaarden in onze hobbynamiddagen gans het jaar door. Ik zoek ook knutselwerken waar zorgbehoevende bejaarden aan kunnen meehelpen.

  • Nynan

    1. Kaarten maken. Je kunt bij doehetzelf zaken behangstaaltjes halen, hebben het juiste formaat, lntjes gebruiken, stukjes kant e.d

    2. Lente, zomer, herfst, of wintercollage maken, libelle's oid gebruiken, gezamenlijk plaatjes zoeken onder het genot van koffie of thee, gesprekjes voeren ondertussen en daarna plaatjes op een groot papier plakken en inlijsten. Bepalend bij de tijd van het jaar, maar ook leuk aan de muur.

    3. Houten fotolijstjes beplakken met schelpjes.

    4. Bloemschikken

    Er is nog veel meer te bedenken, maar ook op internet te zoeken. Kijk eens op de A.B. site voor ideeen http://communities.zeelandnet.nl/data/activiteiten/index.php

    Gr

  • MD Style

    Hallo,

    Je kan met ouderen ook zeepkettingen gaan maken.

    Dit doen wij zelf ook bij de bejaarden en verzorgings tehuizen.

    voor een idee kan je kijken op www.mdstyle.nl

    Hier vindt je ook de zeepjes.

  • joske heylen

    hallo….

    ik ben aan het surfen geweest en vond zo jou vraagje…

    ikzelf begin nu dinsdag op een nieuwe dienst van de dagverzorging voor bejaarden en heb zowat hetzelfde probleempje als jij…

    wat doen met deze mensen ? knutselen enz….

    het dagcentrum start dus ook maar pas op…

    kan jij mij tips geven ?

    alvast bedankt..

    joske

  • elly raijmakers

    hallo

    je kunt ook van cupjes van kaarsjes een leuke bloem maken

    de cupjes samen drukken en plat maken de onderkant is een cd hierop maak je de plate cupjes vast met dubbelzijdig tabe

    en je het een bloem

    susses gr elly

  • Riena

    Hallo allen,

    > sport & spel: op dinsdag gymnastiek en op donderdag spelletjes> kegelen, klittenbal gooien, groot laken met een gat in het midden en daar een bal op weten vast te houden etc. > zoek oude reclamemerken en zet deze op een kaart. Laten raden en laten vertellen wat het voor een product was of is. > Foto's maken en deze als in een galerie ophangen, je staat versteld hoe sommige ouderen hierop reageren, vele hebben zichzelf heel lang niet op een foto gezien. Het staat heel leuk in de ruimte waar ze verblijven. > Grote spiegel ophangen en samen ervoor gaan staan, geeft verrassende reacties. > Met een groepje ouderen naar het bos of park om bladeren, takjes, eikels, beukennootjes etc zoeken. Samen een herfst- of voorjaarstafel maken. > Lapjes laten breien (die het nog kunnen) van 10x10 cm, deze aan elkaar naaien en een kussen er meer bekleden. > Beautymiddag… nagels manicuren en lakken, gezichtsbehandeling geven, haartjes uit gezicht verwijderen, haren wassen, watergolven en opkappen. Misschien dat er een (klein) dochter of (klein)zoon toevallig kapper is en wil meehelpen! > Placemats versieren kijk op internet welke materialen je nodig heb! > Samen de krant lezen, misschien dat een van de ouderen zelf een artikeltje kan voorlezen! > Pannenkoeken bakken! Tafels laten dekken door de ouderen. Zet gezellig als verrassing kleine vaasjes met bloemen op tafel. > Oude foto's inplakken samen met 1 bewoner, dit geeft extra aandacht en een leuke band, vooral bij een oudere die erg op zichzelf is. > Oude foto's van de stad waar de ouderen vandaan komen in de rondte laten gaan, kijken of ze nog weten waar dat was/is. > Maak gebruik van het Gilde vrijwilligers, deze senioren die hebben vaak een hobby die ze graag willen laten zien, onderzoek wel of de ouderen waar jij mee werkt deze hobby's begrijpen. > Vraag aan een dochter of zoon wat de hobby's van hun moeder of vader waren, kijk of je hier nog wat mee kan en of zij het terug herkennen. > Kookclubje onder toezicht en begel.: aard. schillen en wassen, groente schoonmaken, vlees bereiden, samen maaltijd bereiden, weer anderen de tafel gezellig laten dekken. Veel succes allemaal! Groet, Riena.

  • lies

    leuk, bedankt voor de goeie tips!

  • debby follon

    hallo x Ik moet binnenkort een stage gaan doen, bij kinderen en bejaarden.

    En zoek ideeen die goed zijn voor te doen, ben nog maar 16 dus kan niet

    naaien of breien. Hopelijk vind ik leuke ideeen voor te doen. alvast bedankt

  • verena

    debby follon Schreef:

    ——————————————————-

    > hallo x Ik moet binnenkort een stage gaan doen,

    > bij kinderen en bejaarden.

    > En zoek ideeen die goed zijn voor te doen, ben

    > nog maar 16 dus kan niet

    > naaien of breien. Hopelijk vind ik leuke ideeen

    > voor te doen. alvast bedankt

    heyy debby ik moet da ook doen en vindt niks voor bejaarden

    xx verena

  • Hennie

    Halo,mijn naam is Hennie en ik werk al 18 jaar als vrijwilligster met gehandicapten,kinderen en ouderen.

    Van welke leeftijjd zijn de ouderen!!! dat is belangrijk om te weten,zodat je de knutselaktiviteiten kunt aanpassen aan de leeftijd.

    Zijn ze goed mobiel,kunnen ze nog goed zien,beven ze erg,hebben ze reuma enz.

    Wanneer ze redelijk goed zijn dan moet je eerst een lijst maken met wat je gaat doen en wat je zelf kan natuurlijk.

    Probeer dan eerst thuis uit of je iets in elkaar kan flanzen!!!!

    Zorg ook dat je voldoende materiaal hebt (voor zoveel mensen).Maak iets en laat het zien,overtuig de mensen ervan dat zij het met hulp na kunnen maken.De meeste zullen zeggen,DAT KAN IK NIET,of DAT HEB IK NOG NOOIT GEDAAN!!! Wijs ze er dan op dat je nooit te oud bent om te leren.

    Zelf moet je natuurlijk ook gemotiveerd zijn en geduld hebben. In ieder geval is het héel erg leuk om met ouderen cretieve dingen te doen.

    Als je niet weet wat je allemaal kunt maken,dan kan ik wel een paar tips geven,groetjes Hennie