activiteiten met ouderen

  • angele

    hallo!

    ik volg de opleiding spw en zit in het laatste jaar. ik loop stage op een dagbesteding voor ouderen die nog zelfstandig wonen. wel hebben sommige mensen beperkingen, zoals slechtziendheid, doofheid, parkinson, dementie etc.

    ik moet elke vrijdag nu activiteiten gaan doen met de ouderen.

    mijn vraag is of iemand nog ideeen heeft over activiteiten die ik met mijn doelgroep kan doen! (we werken niet echt met een bepaald thema)

    alle ideeen zijn welkom!

    groetjes angele

  • Kaylee

    Oudere vinden het heel prettig om liedjes uit hun vroegere jaren te horen en te zingen. Misschien kan je een bepaalde piep over een woord laten horen zodat ze dat in kunnen vullen met zingen. (of gewoon het geluid heel kort wegdraaien / cd op pauze zetten) het is maar net wat de ouderen wel of niet kunnen maar gewoon sjoelen, reuk of voelspellen dan iets raden, Memorie (maak eventueel grotere simpele afbeeldingen door het groter uit te printen (uit een kleurboek)

    Maar ook gewoon de oudere laten vertellen wat hun beroep e.d. vroeger geweest is en of deze beroepen nog bestaan. Op welke wijze er vroeger gewerkt werd (bijvoorbeeld de was doen, en het verschil met nu bespreken.

    Ook demente ouderen kunnen zich dat soort dingen nog wel voor zich halen.

    Succes met je stage

    Kaylee

  • Janine

    Stel je vraag ook eens op:

    http://www.prikpagina.nl/list.php?f=2069

  • younnes

    Je kan eventueel met ze gaan kaarten of dammen dat vinden volwassenen waak leuk.

    voor nog meer info moet je me mailen ik heb een lijst

  • Seda

    haloo..

    Ik studeer ook spw-4 en zit ook in mijn laatste jaar. k loop stage in de psychiatrie. vorig jaar heb ik ook stage gelopen in een verzorginstehuis, op de psychogeriatrie- dagopvang. (dementie). zij konden helaas niet meer zelfstandig wonen. de meeste zaten ook ik de laatse fase van dementie proces.

    ik heb hier een aantal voorbeelden van activiteiten.

    - heel veel activiteiten met prikkels die de 5 zintuigen zullen prikkelen. zoals: voelen hoe een stof voelt, ruiken aan the zakjes en raden welke smaak het zal zijn, horen van bepaalde geluiden (water, vogels, e.d.)

    - misschien kan je een beauty middag organiseren, dat vinden oudere dames geweldig. nagels lakken, make upjes op doen. e.d.

    - muziek spelletjes, dat jij een zin opleest, en zij het liedje afmaken.

    - als het gelovige ouderen zijn, kan je ze misschien een soort “mini dienst” geven.

    - dia voorstellingen.

    - aardappel stempelen: aardappels in de breedte snijden, er een figuur uitsnijden (bloem, hartje, b.v.), in de verf dopen en zo stempelen op een vel papier.

    hoop dat je er wat aan hebt, ik had het iig wel:) succes met je stage!

    gr..

    seda

  • pablo

    je moet ze laten strippen

    vinden ze ook leuk

  • mariska

    Hoi, ik loop zelf stage bij ouderen en ik doe af en toe ook activiteiten met de mensen. Ik heb een paar ideen voor je, ik hoop dat je er iets aan hebt.

    Bewegen met ouderen, bijvoorbeeld: bewegen op muziek, met een bal overrollen etc.

    Koken of koekjes bakken

    De krant voorlezen

    Spelletjes: sjoelen, rummicub, kaarten

    Knutselen

    Groetjes mariska

  • Marion Ammeraal

    Hallo

    Ik werk op een dagbehandeling somatiek, en 1 x per week op een dagbehandeling PG.

    Wij doen op de somatische afd. elke dag een groepsactiviteit, variërend van triviant, spreekwoorden en gezegdes, Amsterdamspel,

    mannenvragen, levensloopspel, galgje, taalspelletjes, landenspel ( kaartjes in een envelop met landen erop geschreven, de mensen trekken dan een kaartje en dan kan je vragen over dat land stellen, bv wat eet men er, waar denkt u aan bij dat land, kent u een automerk uit dat land etc)

    Pim pam pet, reuze kruiswoordraadsel, thema gesprek bv over familie, vakantie, broepen, vervoer, etc.

    Spel v d eeuw, muziekquiz, reis door Nederland spel, geheugentraining, eten en drinken spel, kookactiveiteiten zoals, appelflapjes bakken, ijscoupe maken, pizza bakken, aardappelsalade maken, bladerdeeghapjes maken, wafels bakken met warme kersen en slagroom, fruitsalade maken, soep koken en afbak stokbrood erbij bakken, koekjes bakken, appeltaart bakken.

    Op de PG DBH lezen we eerst de krant voor en discusiëren we daarover. Daarna een van de bovenstaande activiteiten.

    Men heeft ook 1 x p/w muziektherapie en fitness.

    "s middags doen we nog een groepsactiviteit.

    Marion

  • gfy

    wij snappen het allemaal heel goed dank u wel

  • Karima

    Hallo,

    Ik heb een vraag over de lijst van de activiteiten die u heeft.

    Zou u deze ook naar mij kunnen sturen?

    Ik heb namelijk ook wat ideeen nodig voor mij stage plek…

    Alvast bedankt!

    Gr.

    Karima