mal

• Twinkel mama van 2 en ....?

Wij willen zelf ene mal maken, die je naderhand dus kan gebruiken om te gieten,iemand een idee waarmee je dat het ebste kan doen??

• Johanna

Van deze site http://www.kars.nl/dynamic/html/actueel/platform.php?volgnr_oud=720&language=nl haalde ik de volgende vragen en antwoorden

Tips Gieten

Zelf gietmallen maken

Ik wil graag zelf een gietmal maken, zodat ik daarmee meerdere exemplaren kan gieten! Hoe moet ik dat doen?

Antwoord:

Dat kan met Vloeibaar Rubber, een natuurlijke latex dat vermengd is met ammoniak. Smeer over het bestaande voorwerp ongeveer 4 lagen Vloeibaar Rubber (118230/0500), daarna 1 à 2 lagen Spatelrubber (118231/0800), al naar gelang de zwaarte van het voorwerp! Zorg dat de mal flexibel blijft i.v.m. het lossen van de vorm. Als je de zelfgemaakte rubbermal na het drogen eraf trekt, kan er anders wel eens iets van de ondergrond meekomen, daarom moet het oorspronkelijke voorwerp wel goed gevernist zijn i.v.m. eventuele verfoplossingen. Is de oorspronkelijke vorm niet zwaar, dan is 15 lagen vloeibaar voldoende, dus zonder de spatelrubber. Denk erom, dat wanneer u gieten gaat u de rubberen mal wel goed ondersteunt, plaats het bijv. in een bak met zand. Kies voor het gieten KeraPlus gietpoeder, het heeft een korte uithardtijd en is vrijwel direct beschilderbaar!

Hennie Zellenrath

Keraplus light

Dit superlichte gietpoeder is bij uitstek geschikt om ornamenten en beelden te gieten die b.v. aan de wand bevestigd moeten worden. Het poeder geeft prachtig gladde, zeer lichte gietsels. Het heeft de bekende hardheid van de gewone Keraplus.

Gietvormen

Voor de decoratie van huis en tuin zijn er diverse prachtige gietvormen in ons assortiment. De leeuwenkop (112714/7102) bijv. is een gigantisch mooi decoratiestuk aan uw tuinmuur. Gegoten van beton of keraplus special of light, zal dit stuk u jaren plezier bezorgen. De tegel met Welcome erin is zo groot als een deurmat. Hoe kunt u uw gasten nog beter ontvangen dan door aan het begin van uw tuinpad of bij de deur zo'n tegel aan te brengen. De pompoen en kleinere tegels passen prima aan de muur of kunnen gebruikt worden als staptegels in de tuin.

Gietvormen torso's

De 3D gietvormen torso's zijn de volvormen die gegoten dienen te worden in een bak met vochtig zand. Zorg dat de vorm overal goed aangedrukt wordt in het zand anders bestaat de kans dat de vorm leegloopt of vervormt. De gietvormen torso's zijn tegels met een torso erop. Deze kunnen dus plat gegoten worden.

Make Me! Gietvormen 112714/1052 t/m 7200

Wederom een zestal gietvormen. U kunt ze gieten met KeraPlus. Nadat de grotere vormen uit de mallen zijn gehaald, laten drogen en te beschilderen met de Aleene’s Outdoor buitenverf. Met name de ‘libelle’ en ‘groot lieveheersbeestje’ zijn geschikt als tuindecoratie.

Fimo antiekgoud 118003/0901 en goudpoeder 118003/8709

Terug van weggeweest zijn deze Fimo poeders. Het gebruik van deze poeders werd populair door het gebruik met de crackle van Aleene's op glas. Door eerst de crackle aan te brengen op glas en daarna het gecrackelde glas in te smeren met dit poeder werd een heel bijzonder effect verkregen. De luxe uitstraling na bewerking met dit poeder werd bijzonder gewaardeerd. Natuurlijk kunt u deze poeders ook gebruiken op allerlei Fimo werkstukken. Denk bijv. eens aan het sprookje van de kikkerprins. Rol een balletje van Fimo en smeer dit met een kwastje in met de Fimo poeder. Doe dit voor het bakken. Het resultaat is de gewenste gouden bal. Ook voor sieraden van Fimo bijzonder geschikt. Lak de werkstukken na het bakken nog wel even af met Fimo lak zodat er geen beschadigingen kunnen optreden.

Fimo gietvormen van Eberhard Faber 118017/3118 t/m 4233

Deze gietmallen zijn transparant en van een buigzame kwaliteit. Het uitdrukken van de vormen na het uitharden is eenvoudig vanwege de flexibiliteit van de mal. Ook geschikt om bijv. met giethars te werken. De mallen kunnen moeiteloos meerdere keren gebruikt worden.

Eberhard Faber Ceramofix terracotta 118015/1000 en wit 1100

Hoogwaardig gietpoeder, eenvoudig te bewerken, porselein-achtige oppervlakte met hoge afwerkingnauwkeurigheid. Vier delen gietpoeder op één deel water mengen, en na 30 minuutjes al uit de gietvorm te halen! In 1000 grams pakken, volgende maand wit ook in 5 kg zak!

Eberhard Faber Ceramofix Decosand 118016/4117 t/m 4190

Negen kleuren kwarts decozand: een decoratief materiaal met vele mogelijkheden! Decozand naturel verkrijgbaar in emmertje van 1kg, de rest verkrijgbaar in 4x200gr. De kleuren zijn onderling te combineren en het toevoegen van wat glitter geeft een bijzonder effect. Door het zand volgens de mengtabel te mixen met de zandverharder (118016/3001) kunnen zandobjecten gegoten worden met gipsmallen.

Make Me! Patina goud en zilver

Voor een luxe uitstraling op bijv. lijsten en gipsdecoraties nu ook Make Me! patina in goud en zilver. Na het beschilderen bewerken met deze patina's.

Krimpscheuren

Als ik gipsen figuurtjes giet krijg ik tijdens het drogen forse krimpscheuren. Hoe is dit te voorkomen?

Antwoord:

De krimpscheuren kunnen ontstaan als u in een te warme ruimte werkt, of daar de werkstukjes te drogen legt.

Vormpjes zitten vast in mal

Hoe krijg ik mijn gipsen vormpjes uit hun plastic mal?

Antwoord:

Voordat u het gips in de mal giet, kunt u het beste de mal even insmeren met afwasmiddel. Haal het gips pas uit de mal nadat het goed gedroogd is. Het komt ook wel eens voor dat een mal zo gemaakt is dat een gedeelte van het afgietsel erg teer is en snel de neiging heeft om te breken. Probeer het eens met KeraPlus en/of giet een ijzeren pin mee.

Belletjes

Hoe voorkom ik belletjes/gaatjes tijdens het gipsgieten?

Antwoord:

Roer direct na het gieten van het gips de massa door met een satéprikker. Doe dit in combinatie met het tikken tegen de mal.

Op de site is nog veel meer te vinden!

Sukses Johanna

dankje wel..

• Johanna

Graag gedaan!

• Marion

Wat wil je gaan gieten?

Indien klei, dan moet je de mal van gips maken.

het moet uiteindelijk polyester gaan worden

• Petra

Nu ik dit zo lees, ik ben op zoek naar een mal van een leeuwenkop.

Heeft iemand deze?? Voor aan de muur inderdaad