Knutselen met kinderen tussen de 9 en 12 jaar. Wie

• Els

Als (nieuwe) leidster van een meidenkinderclub, ben ik opzoek naar leuke knutsel ideeen. Wie heeft een leuk idee of weet sites waar ik ideeen op kan vinden? Ideeen zijn er namelijk genoeg, maar ze zijn aan een paar voorwaarden verbonden zoals; dat het leuk is voor de leeftijd 9-12 jaar en dat het knutselwerk binnen 1 tot 2x a 1 uur afgemaakt kan worden.

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties en bij voorbaat dank voor de tip(s).

Vriendelijke groeten,

Els

• danielle

hoi

ik zelf leid ook een groep van die leeftijd en het is inderdaad lastig om elke weer iets leuks te gaan doen,

ik merk dat ze het erg leuk vinden om bijv. een soort dans te leren een musical in te studeren en dat soort dingen waarbij je dus de kleding en decoratie moet knutselen, maar dat ze het niet echt heel erg leuk vinden om wat van papier te maken ofzo

je kan ook met ze gaan bakken ( koekjes of andere recepten)

met jongens kun je van internet een soort van bouwplaat afhalen dat ze dan zelf in elkaar zetten.

• Miriam

Ik werk zelf op een dagbehandeling voor jongere kinderen, en wij werken daar met thema's. Nu bijv. het thema winter, waar je vanalles omheen kunt verzinnen. We hebben ook al thema;s gehad over indianen. Met z'n allen een wigwam gemaakt en lakens beschilderd en deze eromheen gehangen, totumpalen van dozen maken, indianenhoeden maken, schminken, voorlezen.. enz. Maar ze ook zelf iets laten maken van klei wat daarmee te maken heeft.

Het thema voorjaar is ook leuk, kuikentjes, jonge vogeltjes, enz. Westernthema is ook leuk, met cowboyhoeden, cactussen maken (papiermachee, langwerperige balonnen beplakken met kranten, later balon kapot maken en met kleine sateprikkers de stekels maken, ook daarna groen spuiten met spuitbus. In potje zetten en klaar)

Piratenthema is ook erg leuk, ook schminken en stoere verhalen, lege bierflesjes vullen met limonade en ooglapjes maken. Tshirts (zwarte) verven met daarop een doodshoofd en achterop je naam: PIRAAT MIRIAM. Rode zakdoeken op je hoofd en dan schat gaan graven op het strand. Geweldig om te doen.

Thema lente, zomer, herfst, en winter kun je natuurlijk altijd pakken en daar kun je veel mee doen..

Wat ook een idee is is opletten bij de kruidvat, daar willen ze nog wel eens hele leuke en zeer goedkope boekjes hebben met leuke knutselideeen. Ook bij de witte boekenmarkt hebben ze boeken of platen die je goed kan gebruiken.

Mocht je nog gerichte vragen hebben bij bijv. een bepaald thema, kun je dit gerust vragen..

Veel plezier..

Groetjes miriam

• Miriam

hoi, ik werk zelf op een dagbehandeling, en daar werken we veel met thema's, bijv. winterthema, daar kun je natuurlijk vanalles rondom verzinnen. Zo hebben wij het indianenthema ook pas gehad, het maken van totumpalen, laken beschilderen met tekens en er een wigwam van maken. Een indianenhoed maken, schminken, enz. Ook hebben we het cowboythema gehad, cowboyhoeds gemaakt, lassowerpen, cactussen maken (papiermachee om een langwerpige ballon doen, laten drogen, met kleine sateprikkels de stekels maken, groen spuiten, en in potje zetten. Ook het piratenfeest is leuk, tshirts (zwarte) met witte verf doodshoofd verven en op de achterkant groot je naam: PIRAAT MIRIAM.. ooglapjes maken, schatkisten beschilderen, hoofddoeken omdoen, lege bierflesjes vullen met limonade..

Je kunt natuurlijk met de lente, zomer, herfst en winter vanalles verzinnen. Lente komen de kuikentjes er weer aan.

Wat je ook even in de gaten moet houden is het kruidvat, deze verkoopt soms boekjes waar heel veerl creatieve dingen in staan voor heel weinig geld.

Mocht je nog vragen hebben over bepaalde thema's stel ze dan gerust..

Ideeen genoeg.. (wij doen immers iedere dag een groepsactiviteit met de kinders, wat varieert in sport en spel en creativiteit)..

Groetjes miriam