wat maak ik met dementerende bejaarden

• evelyn

Lijkt me leuk, die themamarkt!!

Het openluchtmuseum is ook tof!!

Dus een combinatie van die twee is helemaal geweldig!!

Stond dat in een folder van Cerein?? van die thema dag.?

Hoe moet ik me z'on dag voorstellen, of weet je het ook nog niet precies?

En is het voor iedereen toegangkelijk? etc.

Ik heb in april een twee daagse cursus gevolgt, voor gymnastiek en bewegingsvormen voor ouderen.van Cerein.

Nog nooit zoiets leuks gedaan.

13 november is de terugkomdag, waar ik me dus erg op verheug!!

Ik geef nu 3 x M.B.V.O. in de week. En leer steeds weer bij.

Alvast veel plezier gewenst 4 november!!

Groetjes!

• Carin

Hoi allemaal,

Leuke correspendentie zo.

Ik werk na 12 jaar als ziekenverzorgende te hebben gewerkt nu als AB- er in het verpleeghuis vooal met dementerenden.

Ik werk hier sinds mei en volg nu ook de opleiding MBO SPW 4 AB.

Erg leuk.

Ik kwam toevallig op deze site omdat ik op zoek was naar leuke ideeen voor de hobbygroep die ik op maandag ochtend draai.

Het is soms moeilijk dingen te vinden die niet kinderachtig zijn!

Ik hoop hier en daar nog wat leuke ideeen op te doen!

Groeten Carin.

• evelyn

Hoi Carin,

Ben met je eens dat het vaak moeilijk is, om dingen te vinden die niet te kinderachtig zijn.

Als je gewoon eens een tijdje in een hobby-zaak rondloopt, kom je vaak op hele leuke ideeen, of in de bibliotheek op de kinderafdeling kijkt bij hobby-boeken. Die aktiviteiten moeten dan soms aangepast worden, omdat het te kinderlijk is, maar kwa iedee heb je er soms best wat aan.

Succes met je opleiding en werk!!

Groetjes , Evelyn.

• Th. Omo

Evelyn,

Kleine opmerking:

Die bejaarden die ik ken voelen, zich gewoon verjaard en hebben dus liever dat we ze noemen zoals ze zijn, gewoon bejaarden dus. Want niet elke ouder is bejaard. Wel elke bejaarde is dement, maar dit is eigenlijk bijzaak, want mijn oma voelde zich wel ouder dan elke andere bejaarde in het bejaardencentrum daarom ging het dementatieproces op het laatst een stuk sneller dan voorzien, maar in haar dagelijkse doen en laten vond ze zichzelf gewoon een demente bejaarde, wat ze voor elke buitenstaander natuurlijk ook gewoon was. Door de bejaarde bridge club leerde ze om te gaan met (agressieve) dementerende bejaarden, waardoor ze zelf ook weer in een vicieuze cirkel kwam, wat allerlei gekke situaties met zich meebracht uiteindelijk zoals overmatig alcoholgebruik met mede-bejaarden.

De directeur zei nog dat die %^$*bejaarden maar op moesten sodemieteren als ze hun lege flessen niet gewoon weg konden brengen i.p.v. fervent tegen de meeste demente bejaarde in het bejaardentehuis aan te gooien.

• Wilma

Mijn schoonmoeder (dementerend) woont in een kleinschalig woon/zorgcentrum (18) in ons dorp. Hier praat men niet over bejaarden, maar gebruiken het woord bewoners. Klinkt veel vriendelijker, vind ik en dan maakt leeftijd niet uit. Er zijn nl. ook dementere bewoners van amper 65. Om de bewoners iets te laten doen en dat je denkt dat het te kinderachtig zou zijn, neem ik mijn kleinkinderen weleens mee ( 6 en 4 jaar) en vraag dan of de bewoner de kinderen kan helpen b.v. met stukjes scheuren en de kinderen op laten plakken. Moet je eens kijken hoe druk iedereen is op zijn of haar niveau. Groetjes