wat maak ik met dementerende bejaarden

• hennie

Ik ben op zoek naar leuke ideeen om iets te maken met dementerende bejaarden. Het mag dus eigenlijk niet kinderlijk zijn en niet te moeilijk. Het resultaat is vaak wel belangrijk. Ik heb al een tijs 3d kaarten gemaakt, tuinieren en bloemschikken is ook al gedaan mar nu de winter aanbreekt wil ik weer eens iets anders proberen. Bekant, alle tip zijn welkom. groet Hennie

• evelyn

Hallo Hennie,

Uit jouw verhaal maak ik op dat de pg-deelnemers waarmee je werkt?? best nog het een en ander kunnen kwa creativiteit.

Dit maak ik op uit het feit dat ze 3d-kaarten kunnen maken??

Wat de deelnemers waar ik werk leuk vinden, is om tempex-vormen(poezen, beren etc.) te bekleden met stof.

Even een korte uitleg daarbij:

Deelnemers knippen lapjes uit van ongeveer 3cm.bij 3cm.van een stofje wat ze aanspreekt.

Na een flinke voorraad aangelegd te hebben, kunnen de deelnemers de lapjes met boekbinderslijm op de vorm plakken.

Handig om de lijm op de vorm te smeren, anders kleeft dat lapje al overal aan behalve aan de vorm.

Alleen het gedeelde in laten lijmen waar het lapje geplakt gaat worden, niet gelijk de hele vorm.

Ik gebruik hiervoor boekbinderslijm, omdat deze transparant opdrogd, dus is het resultaat gelijk aanzienlijk mooier.

De lapjes overlappen elkaar een stukje zodat de hele vorm goed bedekt word.

Ik maak altijd eerst zelf even een voorbeeld, zodat men kan zien hoe het gaat worden en zodat ik zelf weet waar eventuele knelpunten zitten.

De beren kunnen na het beplakken afgewerkt worden met wiebelogen, een neus, en bv. een strik.

Die neuzen en bv. snorharen van poezen zijn verkrijgbaar bij de wat uitgebreidere hobby-zaken.

Weet niet of ik het duidelijk uitgelegd heb, maar hoop dat je er wat mee kunt, en jij met je mensen veel plezier beleeft aan de aktiviteit.

• jan

ga ik zeker proberen leuk idee, bedankt hoor groetjes Jan

• evelyn

Fijn dat het iedee in de smaak viel,

Dit is misschien ook een leuk iedee…..

Een seizoenscollage maken.

Koop twee wissellijsten.

Bij elk begin van een nieuw seizoen koop je twee vellen (A1bv.) geel voor de zomer, dus in de kleur die overeen stemt met het seizoen,

En zorg je dat je van te voren wat tijdschriften, plaatjes van dat seizoen verzamelt hebt.

Ga met je deelnemers aan een grote tafel zitten, en laat ze plaatjes uitknippen voor bv. je herfstcollage.

Dus plaatjes die ze aanspreken en met de herfst te maken hebben.

De deelnemers zijn op deze manier heel actueel met het seizoen bezig, en het resultaat blijft drie maanden hangen.

Met kerst kun je bv. een speciale maken, en daarna die voor de winter.

Libelles/ Margrieten, zijn daar heel geschikt voor.

Hulp bij je omgeving om die tijdschriften te verzamelen is daarbij geen verkeerd iedee.

Je zult waarschijnlijk, net als ik merken dat de deelnemers soms heel verrassende plaatjes uitknippen; baby's, dieren zullen er ongetwijfeld bij zitten.

En ook al heeft het bv. niks met het desbetreffnde seizoen te maken; gewoon opplakken, want het is hun keuze.

Sommige zullen waarschijnlijk alleen maar bladeren en het doel vergeten zijn, ook dat geeft niks.

Mensen die niet of niet goed kunnen knippen, kunnen misschien wel een plaatje uitzoeken, die door een ander uitgeknipt kan worden.

Het is het handigst, als jij zelf de plaatjes rangschikt en opplakt.

Bij een herfstcollage kun je bv. wat gedroogde bladeren bjvoegen en met een ringetje plakband opplakken.

Bij een wintecollage misschien wat spuitsneeuw voor het optimale wintereffect.

Je ziet, er zijn ontelbaar veel mogelijkheden.

Succes ermee!

• evelyn

Oja, verder zou ik graag de term bejaarden in ouderen zien veranderen, dat klinkt wat eh… meer van deze tijd,

bedankt,

van Evelyn.

• hennie

noem jij mensen van 85 en ouder geen bejaarden hoe oud moet je dan zijn om bejaard te zijn. Mijn goep is echt zo oud en en ikzelf behoor tot de oudere groep. verschil moet er zijn. Grapje Hoor, maar weer bedankt, hoe meer ideeen hoe beter.groet Hennie

• evelyn

haha, das een goeie ja,

Waar werk je eigenlijk, in een zorgcentrum, dagopvang, verpleeghuis???

Ben ik gewoon benieuwd naar.

En hoe groot is je groep “bejaarden”!!! dan?

Groet, Evelyn.

• hennie

ik werk in een verpleeghuis en heb ca 32 patienten inder mijn hoede op de afdeling en verder werk ik mee aan centrale activiteiten. in het verpleeghuisvertoeven in totaal 300 patienten, voornamelijk ouderen, de longste is denk ik 65 jaar en de oudste is 99 jaar. ik werk er 32 uur en wil je nog meer weten ik hoor het wel.Groetjes

• evelyn

32 patienten is best veel!!, lijkt me zo.

Hoe wordt dat dan gedaan met aktiviteiten?

Verdeeld in kleine groepjes???

Bij ons is de oudste 93 en jongste geloof ik 73.

Heb vandaag een sjoelcompetitie gehouden, was zeer gezellig.

Deze week ga ik naar Tebbe(groothandel voor creatieve spullen), kan ik mooi nog meer iedeeen opdoen.

Groetjes!!

• hennie

De patient bij ons is autonoom, dus maag zelf beslissen wat hij/zij doet. Ik bied heel veel aan en waar mogelijk doet de verpleging ook veel. Ik bied activiteiten aan voor groepen mar als ik het belangrijk vind om met en patient iets te doen, dan kan dat ook en dat kan zijn aan een postzegelverzameling werken, luisteren naar of zelf beoefenen (van de patient) van muziek, of fietsen op de duo fiets of naar een museum of theatervoorstelling of shoppen of bloemschikken, kortom heel veel is mogelijk en doe ik dus ook. Maandag 4 november ga ik naar Arnhem naar een Mega themamarkt van Cerein, dat is in het openlucht museum, de plek alleenal lijkt me geweldig. Ik ben benieuwd.

Groetjes