foto overbrengen op hout of ander materiaal

• Nicky

Weet iemand hoe ik een foto of plaatje over kan brengen op hout of ander materiaal? met een servet is het makkelijk te doen, maar wat als je dus een ander plaatje wilt gebruiken. heeft iemand tips?

• Irene

Hallo Nicky, ik weet niet of je dit bedoeld. maar je kan een afbeelding uitknippen ( met zeker 8 mm. rondom het figuur papier laten zitten) Wel moet je eerst even een proefje doen, want papier van b.v libelle of margriet is niet goed genoeg. deze kwaliteit vlekt, en dat is zonde van je werk.

dus een redelijke kwaliteit gebruiken. als je het plaatje hebt uitgeknipt, leg je dit verkeerdom op je doek of houten voorwerp of iets anders. veeg je met watten of een lapje de achterkant van het plaatje in met thinner. Alles komt wel in spiegelbeeld.

Pas op dat het plaatje niet verschuift. Eerst zal de drukinkt oplossen.

Maak het doekje nogmaals nat. en ga verder met voorzichtig wrijven over het plaatje.

op een gegeven moment zie je afbeelding door het plaatje heenkomen.

Til het plaatje nog niet op. Maar controleer eerst of de afdruk gelukt is. Door voorzichtig hier en daar een randje op te tillen. zoniet, maak dan hier en daar waar nog nodig die gedeeltes nog een beetje nat met thinner. Gebruik nu niet te veel. Want er ontstaan gauw vlekken. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Wel in een geventileerde ruimte werken, want het is wel een beetje link (gevaarlijk) en stinkt enorm met thinner.

Of je kan een fotokopie,tje maken van een foto, dit kopie,tje smeer je in met servettenlijm, drogen laten, en weer insmeren, 5 keer. Goed laten drogen.

Dan het ingesmeerde droge kopie,tje in een kommetje lauwwarm water leggen. En heel voorzichtig de afbeelding er af wrijven, door middel van de achterkant het papier er af te rullen. Wel voorzichtig want het is flinterdun. En dan kan je de foto ergens opplakken. Je moet het maar eens uitproberen.

Veel succes.

hartelijke groetjes Irene.

• Fransje

Misschien wat omslachtig, maar je kan ook een dia op het hout projecteren en zo overtekenen. (ook leuk voor muurschilderingen te gebruiken)

Fransje